روانشناسی

مردم آنقدر باهوش هستند که از طریق اطلاعات نادرست ببینند

تصویر توسط داریوش استانیشفسکی از Pixabay

منبع: تصویر توسط kahamkhor از Pixabay

در آخرین پست من، به آنچه مردم فکر می کنند اطلاعات نادرست است نگاه کردیم. اما ما هنوز این سوال بزرگ را بررسی نکرده ایم که چرا اطلاعات نادرست یک مشکل است؟ نگرانی فزاینده ای در مورد این مشکل وجود دارد و برخی از دانشمندان به سختی تلاش می کنند تا راه هایی برای مهار انتشار اطلاعات نادرست بیابند. اما نباید این ایده را بدیهی بدانیم که اطلاعات نادرست چیزی است که باید نگران آن باشیم. برخی از محققان، از جمله من، فعالانه این سوال را مطرح می‌کنند که آیا افزایش حجم اطلاعات نادرست واقعاً باعث آسیب می‌شود یا اینکه ما بیش از حد نگران ناراحتی‌های جزئی هستیم.

قبل از خواندن ادامه مطلب، کمی استراحت کنید و از خود بپرسید که آیا شما به نظر شما آیا باید نگران وجود اطلاعات نادرست باشیم؟ چرا و چرا نه؟

اثر سوم شخص

در پیش چاپ با عنوان اطلاعات نادرست یک تهدید است زیرا (دیگر) افراد ساده لوح هستندمحققین ساشا آلتای و آلبرتو آسربی می گویند ترس از اطلاعات نادرست هشداردهنده است و شواهدی یافته اند که نشان می دهد این وحشت اغراق آمیز ناشی از یک سوگیری روانی است که به نام اثر سوم شخص. این بدان معنی است که افراد نسبتاً به توانایی خود در شناسایی و مقاومت در برابر دروغ اعتماد دارند، اما در عین حال تمایل دارند که زودباوری افراد دیگر را بیش از حد ارزیابی کنند. در واقع، تأثیر سوم شخص قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده برای این بود که آیا مردم فکر می‌کردند اطلاعات نادرست یک مشکل بزرگ است یا نه، بیش از این باور که مقابله با اطلاعات نادرست عموماً سخت است یا ترس عمومی از اینکه دنیا مکانی خطرناک است. این الگو برای شرکت کنندگان هم در آمریکا و هم در بریتانیای کبیر پدیدار شد.

Altay و Acerbi همچنین دریافتند که افرادی که نگرانی های بیشتری در مورد اطلاعات نادرست دارند، بیشتر احتمال دارد مقالاتی را در رسانه های اجتماعی (مانند فیس بوک) ارسال کنند که خطرات اطلاعات نادرست را برجسته می کند. جای تعجب نیست. اما آنها در ادامه توضیح می دهند که چگونه به اشتراک گذاشتن ترس اغراق آمیز از اطلاعات نادرست به طور طعنه آمیزی به همان مشکل کمک می کند. به عنوان مثال، هنگامی که به مردم در مورد خطرات ویدیوی “دیپ جعلی” که به نظر واقعی می رسد، اما کاملا ساختگی است، گفته می شود، مردم نسبت به حقیقت شک و تردید بیشتری پیدا می کنند. همه فیلم هایی که می توانند ببینند، حتی آنهایی که معتبر هستند!

بیش از حد بها دادن به پیام های متقاعد کننده

یکی از دلایل مرتبط با وحشت مردم در مورد اطلاعات نادرست این است که ما قدرت تبلیغات را بیش از حد ارزیابی می کنیم. ما (به اشتباه) معتقدیم که تبلیغات جریان اصلی، پیام‌های سیاسی و ایده‌های توطئه‌آمیز تأثیر عمده‌ای بر ذهن ما دارند. مردم در مورد اطلاعات نادرست به گونه ای صحبت می کنند که گویی یک بیماری همه گیر است، مانند همه گیری واقعی (COVID-19) که در حال حاضر در حال تجربه آن هستیم. این طرز تفکر بسیار آشکار کننده است زیرا نشان می دهد که صرفاً “قرار گرفتن در معرض دروغ” ما را “آلوده” می کند همانطور که یک ویروس بدن ما را آلوده می کند. این توییت مثال خوبی است – نویسنده از اصطلاحات پزشکی مانند “مداخلات پیشگیرانه و درمانی” استفاده می کند. اما با توجه به اطلاعاتی که در مورد نحوه عملکرد ذهنمان می دانیم، این راه درستی برای تفکر درباره اطلاعات نادرست نیست. اطلاعات نادرست جایی است که روانشناسی از زیست شناسی منحرف می شود.

تصور کنید بر اساس اعتقادی که به این میکروب ها دارید بتوانید در برابر میکروب ها مصون باشید. این واقعا شگفت انگیز خواهد بود، اینطور نیست؟ متاسفانه اینطوری کار نمیکنه حتی کسانی که معتقد بودند کووید-19 بخشی از کلاهبرداری است، به اندازه بقیه ما به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما زمانی که ذهن انسان در معرض باطل قرار می گیرد، اعتقادات قبلی او در پذیرش باطل اهمیت زیادی دارد. دانشمندان علوم شناختی مانند هوگو مرسیه می‌گویند که انسان‌ها دفاع شناختی قوی در برابر باورهای خطرناک ایجاد کرده‌اند و بیشتر مردم خیلی زودباور نیستند. وی در بررسی تحقیقاتی در این زمینه ادعا می کند که «ارتباطات بسیار کمتر از آن چیزی است که معمولاً تصور می شود – که تغییر مذهبی، تبلیغات، تبلیغات و غیره معمولاً در تغییر افکار افراد مؤثر نیستند.“. ما فراموش می کنیم که متقاعد کردن دیگران در مورد هر چیزی بسیار دشوار است، چه رسد به موضوعات مهم در سیاست یا مذهب.

یک مثال خوب از این تصور غلط اخیراً پادکست بسیار محبوب Joe Rogan Experience است. روگان مخاطبان زیادی با ده‌ها میلیون شنونده دارد و به دلیل میزبانی از نظریه‌پردازان توطئه مانند رابرت مالون، که ادعاهای نادرست وحشیانه‌ای درباره واکسن‌های کووید ارائه می‌کرد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. موزیسین‌ها (و دولت ایالات متحده) بر اسپاتیفای فشار می‌آورند تا در این اطلاعات نادرست سلطنت کند، ظاهراً به این دلیل که روگان و مهمانانش بر شنوندگان تأثیر می‌گذارند تا از واکسیناسیون خودداری کنند. اما داده‌های نظرسنجی نشان داد که بیشتر شنوندگان فداکار روگان واکسن کووید را دریافت کرده‌اند (چه رسد به شنوندگان تصادفی، که در میان آنها نرخ واکسیناسیون حتی بالاتر است).

بیایید جذب مخاطب را مطالعه کنیم

در حالی که مردم تمایل دارند بر این باورند که رهبران مسلط (مانند افراد مشهور، سیاستمداران) در یک خیابان یک طرفه بر مخاطبان خود تأثیر می گذارند، ممکن است متوجه شوید که مخاطبان شما در واقع تأثیر بیشتری بر …

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا