روانشناسی

چرا توهم کنترل به اهداف شما آسیب می رساند؟

اولگا دانیلنکو / Shutterstock

منبع: Olga Danylenko / Shutterstock

بیایید چیزی را امتحان کنیم. تصور کنید که به تازگی در جایی در صحرای سونوران، در اعماق جنوب غربی آمریکا، تصادف کرده اید. اگرچه هواپیما اکنون یک لاشه در حال دود است، شما به طور معجزه آسایی بدون آسیب جان سالم به در بردید و اکنون تنها به عنوان تنها بازمانده هستید. دما به 110 درجه می رسد و شما در دام افتاده اید.

خوشبختانه، شما موفق به یافتن مقداری تدارکات در لاشه هواپیما شدید. اما در حالی که برخی چیزها برای بقا ضروری هستند، برخی دیگر بی فایده هستند. برای زنده ماندن تا رسیدن امدادگران، باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این موارد مهمتر است:

  • تپانچه کالیبر 45 پر شده است
  • کتاب گیاهان و جانوران خوراکی کویر
  • یک بطری نمک
  • کوزه های 10 گالن آب
  • چترهای قرمز و سفید
  • یک کمپرس با گاز
  • دو لیوان براندی
  • نقشه مقطعی منطقه
  • چراغ قوه
  • چاقوی جیبی
  • روکش
  • بارانی پلاستیکی
  • دو جفت عینک آفتابی
  • آینه آرایشی
  • قطب نمای مغناطیسی

اکنون به سرعت پنج مورد مهم را رتبه بندی کنید. از مهمترین چیز شروع کنید و یکی را به آن اختصاص دهید. سپس به پنج پایین بروید. برای دیدن دوباره عزیزانتان به چه چیزهایی بیشتر نیاز دارید؟

زنده ماندی

اینکه چگونه این موارد را رتبه بندی کردید به کارهایی که قصد انجام بعدی را دارید بستگی داشت. اگر انتخاب کرده بودید در جایی که هستید بمانید، لوازمی را انتخاب می‌کردید که به شما کمک می‌کرد تا سیگنال کمک (مانند آینه) و کم‌آبی بدن (مانند آب و پوشش) را در زمانی که منتظر رسیدن امدادگران هستید، کاهش دهید. و حدس بزنید چه؟ احتمالا زنده می مونید زیرا یک تیم جستجو و نجات بر اساس آخرین موقعیت شناخته شده شما (LKP) اعزام می شود. هر چه به این موقعیت نزدیکتر باشید، زودتر پیدا خواهید شد.

با این حال، اگر استراتژی شما این بود که محل سقوط را ترک کنید – شاید فکر می کردید که نقشه و قطب نما را بردارید تا به شما کمک کند تا به تمدن و سلاح برای شکستن در بیابان سفر کنید – متأسفم که به شما اطلاع می دهم که احتمالاً این کار را خواهید کرد. من انجام دادم.

نسخه های این تمرین سال هاست که در دوره های آموزشی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر مردم، از جمله من، مانند زمانی که در آزمون MBA در استنفورد شرکت کردم، مردود می شوند. این تکلیف بخشی از کلاس رفتار سازمانی بود که برای آزار دادن پویایی گروه بیرونی در تصمیم گیری های دشوار طراحی شده بود. بحث در مورد استراتژی درست داغ شد، اما در پایان کلاس، همه تیم ها، به جز یکی، اشتباه حدس زده بودند. (گروه با خلبان سابق جنگنده F-18 یک مزیت ناعادلانه داشت.)

چرا تقریباً همه تصمیم می گیرند به ناشناخته ها بپردازند در حالی که بهترین گزینه ماندن در یک مکان است؟

یک کلمه: کنترل

“توهم کنترل” چیست؟

توهم خطای کنترل، اصطلاحی که برای اولین بار توسط روانشناس الن لنگر ابداع شد، تمایلی است برای افراد به این که بر این باورند که کنترل بیشتری بر نتایج از آنچه واقعاً هستند دارند. برای مثال، بازیکنانی که به تعداد زیاد امیدوارند تاس بیشتری می‌اندازند.

در یک سناریوی بقا، ماندن و انجام هیچ کاری برای اکثر مردم ایده بدی به نظر می رسد. تلاش برای سفر به نزدیکترین شهر به سادگی بهتر و مفیدتر از انتظار برای مدت نامحدود، گرسنه، تنها و بدون هیچ کاری است. ما میل شدیدی برای تسکین ناراحتی، از جمله ناراحتی روانی داریم.

در اینجا یک مثال آورده شده است: آیا تا به حال متوجه شده اید که شخصی دکمه “تماس آسانسور” را فشار می دهد حتی اگر دکمه از قبل به وضوح روشن شده باشد؟ باید اعتراف کنم که خودم این کار را کردم. مخصوصاً وقتی عجله دارد، می خواهم مطمئن شوم که دکمه درست فشار داده شده است – انگار راهی برای فشار دادن دکمه اشتباه وجود دارد! این منطقی نیست، و با این حال در حال حاضر نمی توانم جلوی خودم را بگیرم. من کنترل می خواهم. (واقعیت جالب: دکمه های “بستن درب” در اکثر آسانسورهایی که از دهه 1990 تولید شده اند برای پرسنل اورژانس با کلید یا دستورالعمل های خاص ساخته شده اند و نه برای عموم مردم. بنابراین، وقتی نگران است، جو دکمه را بارها و بارها فشار می دهد. در واقع هیچ کاری انجام نمی دهند.)

این نیاز به کنترل درک شده بخشی ثابت از زندگی روزمره است. هر زمان که مقاله ای می نویسم، احساس می کنم چیزی را در گوگل جستجو می کنم. توجیه این عادت بد با “انجام تحقیق” آسان است – اما در اعماق وجود می دانم که این عادت اغلب فقط یک حواس پرتی از کار سخت است. می ترسم کار پیش رو موفقیت آمیز باشد، اما می دانم که بتوانم جستجوی گوگل خود را با موفقیت انجام دهم. این اقدامی است که می توانم انجام دهم تا احساس کنم کنترل دارم – حتی برای یک لحظه – حتی اگر می دانم تصمیم بهتر این است که سرم پایین بمانم و به نوشتن ادامه دهم.

یکی دیگر از محرک های رایج بی حوصلگی است. بی حوصلگی ناخوشایند است و وقتی احساس بی حوصلگی می کنید، می خواهید ناراحتی را کنترل کنید. برای این ناراحتی، چیزی شبیه به کنترل بی فکر رسانه های اجتماعی ممکن است مانند یک مرهم به نظر برسد. این اقدامی است که می توانید انجام دهید تا احساس کنید کنترل موقعیتی ناراحت کننده است – و این همان چیزی است که واقعاً می خواهید. بسیاری از ما هر روز صدها مورد از این نبردهای کوچک را انجام می دهیم. محرک‌های درونی ما را تشویق می‌کنند تا عادت‌ها و رفتارهای منحرف کننده را درگیر کنیم:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا